Kommers Uppdrag
Ersätt lappar och mejl med ett enkelt webbformulär för medarbetarna i organisationen. Formuläret är kort eftersom Kommers har kontroll på vilken avdelning medarbetaren tillhör och vilken chef som attesterar kostnadsstället. Inkomna uppdrag kan sedan delegeras till lämplig upphandlare, till uppdragslämnaren eller avvisas för att det redan finns ett avtal.
Möjlighet finns att begära in komplettering och samordna uppdrag med redan pågående upphandlingar.
En variant på rutin är att direktupphandlingar inte kan skapas direkt utan att först registrera ett uppdrag. Uppdraget kan då godkännas och kategoriseras av upphandlingsorganisationen innan beslut tas om den ska direktupphandlas av uppdragslämnaren eller om en ramavtalsupphandling ska göras av upphandlingsorganisationen. Upphandlingen skapas sedan med en knapptryckning.
Modulen kan även användas för inköpsplanering och samordning mellan olika interna avdelningar och även med andra offentliga organisationer.
Identifiera behov och planera upphandlingar
Modulen ger följande finesser:
- Uppdrag från verksamheten genom ett enkelt formulär
- Ersätter e-post, lappar och telefonsamtal.
- Möjlighet att bifoga dokument i formuläret
- Möjlighet till attest innan uppdraget skickas in, t.ex. av enhetschefen.
- Uppdraget kan avvisas om det redan finns lämpliga avtal.
- Uppdraget kan delegeras till en upphandlare varvid en upphandling skapas.
- Uppdraget kan delegeras tillbaks till uppdragslämnaren som då får tillgång till systemstöd för att göra direktupphandling själv.
- Kan användas som planeringsverktyg.