Historia

1998

Primona (numera Antirio System AB) startas av Mikael Lagerkvist och Viking Lindholm. En av de första uppdragen var att hjälpa Kommentusgruppen med ett IT-stöd för upphandling, vilket senare resulterade i produkten Kommers.

2000

Primona AB registreras som IT-konsultföretag och flyttar in i lokaler på Kungsgatan 35 i Stockholm.

2001

Lågkonjukturen inleds för IT-konsulter men för Primona går det bra och man är vid detta läge 4 anställda.

2005

Primona tar över alla rättigheter för Kommers och inleder utveckling av produkten i egen regi. Antirio system Commerce AB bildas och Göran Tysk ansluter för att driva affärsenheten.

2006

För att hantera en växande efterfrågan på konsulttjänster bildas Primona Consulting AB som en egen affärsenhet.

2007

Primona lanserar Kommers Annons som fristående produkt för annonsering av upphandlingar.

2008

Primona lanserar Leverantörsportalen baserat på Annonsportal-konceptet. Konceptet gör det möjligt att göra elektronisk handel även med företag som saknar stöd för elektroniska protokoll.

2009

Efter intensiv utveckling lansras Kommers 5, ett komplett webbaserat system för alla delar inom upphandling, avtal och inköp. Ragnar Lindholm ansluter som ansvarig för försäljning och marknad. Kommers-konceptet breddas till att på sikt omfatta hela flödet från behov till faktura. Svevia AB blir första kunden på Kommers Webbshop, en intern beställningswebbshop.

2010

Primona breddar sin närvaro på marknaden och ingår strategiskt samarbete med UNIT4 Agresso AB.

2011

Webbtjänsten Kommers eLite lanseras i september 2011 och efter 6 månader har över 30 myndigheter redan anslutit sig.

2012

Kommers eLite vidareutvecklas och Antirio system erbjuder nu även avrop och e-handelsfunktioner via denna tjänst som option. Primona vinner framgångar inom både offentlig och privat sektor. Fokus är nu 100% på Kommers.

2013

Webtjänsten Kommers eNtry lanseras för privatsektorn. Kommers är nu tillgängligt på Svenska, Norska och Engelska.

2014

Göran Tysk utses till Vd för Primona AB. Primona lanserar Kommers release 6 med ett nytt gränssnitt anpassat för mobila enheter. Primona vinner flera viktiga upphandlingar. Konsultverksamheten avvecklas slutgiltigt.

2015

Primona lanserar nya optioner som integrerad elektronisk signering, ett nytt upphandlingsbibliotek. Fortsatta framgångar med både upphandling och e-handelslösningar.

2016

Primona vinner flera viktiga upphandlingar och expanderar verksamheten. Fler kunder intresserar sig för Kommers som integrerat inköpssystem från behov till faktura.

2019

Flera stora kontrakt med FMV, Trafikverket och Stockholms stad.

2020

Leveranser till Stockholms stads koncern helt enligt projektplanen. Ragnar Lindholm, tidigare Marknadschef tillträder som Vd.

2021

I januari får Primona nya ägare och ingår sedan dess i företagsgruppen Pamir Partner AB Leveranser av lösningar för e-handel ökar. Fakturamodulen vidareutvecklas kraftigt och Fortifikationsverket går i drift med den under hösten. Primona lanserar Kommers eDen en molntjänst för Danmark. Kommers finns nu på fyra språk.

2022

Beställningsmodulen vidareutvecklas. Kommers släpps som uppdaterad version K7, en ändå mer mobil lösning. Danska införs. Antirio system flyttar ihop med systerbolaget e-Avrop i den gemensamma koncernen. Ernest Wessman tillträder som Vd. Primona byter namn till Antirio System AB och företagsgruppen byter namn till Antirio Group.

2023

Antirio System vinner flera större kontrakt med bland annat Göteborgs stad och Malmö stad. Trafikverket går i drift med Kommers som beställningssystem.

2024

Flera parallella införandeprojekt pågår. Tomas Eriksson tillträder som Vd. En ny modul för abonnemang/betalplanshantering lanseras.

keyboard_arrow_up